অসমৰ এক লোক সংস্কৃতি আপুৰুগীয়া “পুতলা থিয়েটাৰক” জীয়াই ৰখাৰ প্ৰচেষ্টা ৰাজু বৰাৰ। সত্তৰ দশকত ৰাইজৰ অকুণ্ঠ সহাঁৰি লাভ কৰা পুতলা থিয়েটাৰ এতিয়া অতীত ।

0 813

নগাঁও :  অসমৰ সংস্কৃতিৰ পথাৰত অনবদ্য এক লোক সংস্কৃতি হৈছে পুতলা থিয়েটাৰ। এসময়ত ৰাইজৰ অকুণ্ঠ সহাঁৰি লাভ কৰা ভ্ৰাম্যমান পুতলা থিয়েটাৰ এতিয়া অতীত হোৱাৰ পথত। সত্তৰ দশকতে মধ্য অসমৰ নগাঁৱৰ পশ্চিম প্ৰান্তত জনপ্ৰিয় হৈ পৰিছিল ভ্ৰাম্যমান পুতলা থিয়েটাৰ। লোককৃষ্টীৰ অন্যতম চালিকা শক্তি পুতলা অভিনয়ক সাৰথি কৰি লৈ সত্তৰ দশকতে কেইজন সংস্কৃতিবান সামাজ সংস্কৃতি লোক ক্ৰমে-প্ৰয়াত বেঠাৰাম বৰা, মিঠাবৰ ডেকা, দুখীয়া বৰা আৰু খগেন বৰাৰ নেতৃত্বত সত্তৰ দশকৰ মাজভাগতে নগাঁও জিলাৰ পশ্চিম প্ৰান্তত জন্ম হৈছিল এই পুতলা থিয়েটাৰৰ। তেতিয়াৰ পৰাই অসমৰ বিভিন্ন প্ৰান্তত দৰ্শক ৰাইজৰ সমাদৰ লাভ কৰিবলৈ সক্ষম হৈছিল এইসকল সাংস্কৃতিক মনৰ অধিকাৰী পুৰুষে৷ তেওঁলোকৰ মৃত্যুৰ পিছত পৰৰ্ৱতী সময়ত এই পুতলা থিয়েটাৰৰ ধাৰাটো অব্যাহত ৰাখি  পুতলা থিয়েটাৰক সংস্কৃতিৰ পথাৰত জীয়াই ৰখাৰ প্ৰয়াস কৰিছে বৰ্তমান নগাঁৱৰ কাকমাৰীৰ নিৰণ চন্দ্ৰ বৰা আৰু প্ৰয়াত হৰিত্ৰা বৰা একমাত্ৰ পুত্ৰ ৰাজু বৰাই। নগাঁও জিলাৰ পশ্চিম প্ৰান্তৰ কাকমাৰী গাঁৱৰ ৰাজু বৰাৰ একান্ত  প্ৰচেষ্টাত অংকুৰণ ঘটিছিল এটি পুতলা থিয়েটাৰ যাৰ নাম আছিল “ৰূপালীম পুতলা থিয়েটাৰ”। নগাঁৱৰ আনন্দৰাম ঢেকীয়াল ফুকন মহাবিদ্যালয় পৰা ১৯৯৬ চনতে প্ৰাণী বিজ্ঞান বিভাগত স্নাতক ডিগ্ৰী লাভ কৰা কাকমাৰী অঞ্চলৰ ৰাজু বৰাই এই প্ৰাচীন শিল্পকলা ধৰি ৰখাৰ প্ৰয়াস কৰিছে যদিও বৰ্তমান সময়ৰ প্ৰযুক্তি বিদ্যাৰ খৰটকীয়া গতিৰ লগত খাপ খাই চলিবলৈ অসমৰ্থ হৈ পৰিছে। বৰ্তমান অনাদ্ৰিত হৈ পৰিছে পুতলা থিয়েটাৰৰ পুতলা সমূহৰ লগতে থিয়েটাৰত ৱ্যৱহৃত সা-সৰঞ্জাম সমূহো ৷ এই পুতলা থিয়েটাৰৰ লগত জড়িত প্ৰায় ৩২ গৰাকী কৈ কলা-কুশলী সকলৰো সম্প্ৰতি জীৱনৰ পথ অনিশ্চয়তাৰ ফালে গতি কৰিছে। এই আপুৰুগীয়া লোক সংস্কৃতিবিধ জীয়াই ৰখাৰ বাবে ৰজাঘৰীয়াই যদি ব্যৱস্থা হাতত নলয় তেন্তে এই আপুৰুগীয়া লোক সংস্কৃতিবিধ এদিন সংস্কৃতিৰ পথাৰৰ পৰা লুপ্ত হোৱাটো প্ৰায় নিশ্চিত হৈ পৰিছে। এইবাৰ বিশেষকৈ ২০১৯-২০ বৰ্ষত লকডাউনে বাৰুকৈয়ে প্ৰভাৱিত কৰিলে এই পুতলা থিয়েটাৰৰ সংস্কৃতিকৰ লগত জড়িত কাকমাৰীৰ ৰূপালীম পুতলা থিয়েটাৰ দলটিক৷ ইফালে এই সংস্কৃতিৰ অৱনতি ঘটাৰ লগে লগে নাট্যকাৰ, পৰিচালক তথা ৰূপালীম থিয়েটাৰৰ  ব্যৱস্হাপক উচ্চ শিক্ষাৰে শিক্ষিত ৰাজু বৰাই জীৱন নিৰ্বাহ কৰিবলৈ এক বিকল্প পথ গ্ৰহণ কৰিছে৷ নিজ ঘৰৰ চোতালৰ প্ৰায় দুইকঠা মাটিত বিজ্ঞান সন্মতভাৱে গ্ৰীণিফ’ল, টাৰ্কী, ব্লেক চিকেন, চিল্কি চিকেন, এ’ছিল, স্থানীয় কুকুৰা, ৰাজহাঁহ, চিনাহাঁহ, পাতিহাঁহ, ইণ্ডিয়ান ৰানাৰ, হোৱাইট প্ৰিকেন, ব’তা চৰাই, পাৰকে ধৰি প্ৰায় ১৪-১৫ বিধ বিভিন্ন প্ৰজাতিৰ চৰাই পোহপালৰে ব্যৱসায় আৰম্ভ কৰাৰ লগতে বায়’ফ্লক পদ্ধতিৰে মৎস্য পালন কৰিবলৈ বিভিন্ন প্ৰণালীৰ কাম আৰম্ভ কৰি সমগ্ৰ অঞ্চলতে স্বাৱলম্বীতাৰ এক অৰ্পূব নিদৰ্শন দাঙি ধৰিছে। ৰাজু বৰাৰ এই ফ্ৰামতে কৰ্ম কৰি পৰিয়াল পোহপাল দি আহিছে অঞ্চলৰ কেইবাটাও পৰিয়ালে। বৰ্তমান বৃদ্ধ পিতৃ নিৰণ চন্দ্ৰ বৰা, পত্নীৰ ওপৰি এগৰাকী কণ্যাৰে এখন সুখৰ সংসাৰৰ দায়িত্ব পালন কৰি আহিছে ৰাজু বৰাই৷ যোৱা ২৪ মাৰ্চৰ পৰা দেশজুৰি আৰম্ভ হোৱা লকডাউনৰ এই যতিল পৰিস্থিতিৰ সময়ত নিজ হাতৰ মুঠিত ধৰি ৰখা পুতলা থিয়েটাৰৰ পৰা কোনো উপাৰ্জন নোহোৱাত ৰাজু বৰাই আজিৰ পৰা দুবছৰ আগতে নিজ ঘৰতে মুকলি কৰা স্থানীয় কুকুৰাৰ লগতে অন্যান্য প্ৰজাতিৰ চৰাই সমূহ এখনি ফাৰ্মৰ আৰু সেই ফাৰ্মত উৎপাদিত কুকুৰা সমূহ বিক্ৰী কৰি দৈনিক আঠশ পৰা পোন্ধৰশ টকালৈকে উপাৰ্জন কৰি স্বাৱলম্বিতাৰ এক নিৰ্দশন দাঙি ধৰিছে৷ উল্লেখ্য যে, পুতলা থিয়েটাৰ দলৰ জন্মদাতা বেঠাৰাম বৰাৰ নাতি ৰাজু বৰাই বৰ্তমান নিজৰ বাহুবলেৰে কৰি গৈছে এই সকলো কাৰ্য৷ লাভ কৰা বেংকৰ পৰা কোনো ঋণ আদি৷ কৰ্মোদ্যমী ৪৬ বছৰীয়া এইগৰাকী যুৱকৰ স্বাৱলম্বীতাক শলাগ লৈছে অঞ্চলৰ বহু ৰাইজে লগতে অসমৰ আপুৰুগীয়া সংস্কৃতি এই পুতলা থিয়েটাৰৰ লগত জড়িত এই কলাকুশলী সকলক চৰকাৰৰ ফালৰ পৰা উপযোক্ত সহায় তথা সাহাৰ্যৰ আহ্বান জনাইছে সংস্কৃতি প্ৰেমী ৰাইজে৷